Etiketter

söndag 26 februari 2012

Labbraport, färger...

Labbrapport, färger!
Syfte: Man skulle ta reda på vad som händer med ljus som bryts i ett prisma.
Material: 
Optisk bänk
Spänningskub
Optiklampa
Lins (+10)
Prisma
Prisma bord
Rött färgfilter
Blått färgfilter
Spalthållare
Muffar 4st
Skärm med lodrät spalt
Spalthållare
En vägg eller annan plan yta.
Utförande: Man började med att montera allt enligt anvisningarna på ett papper. När det var klarbyggt så satte man på lampan och vred lite på prisman för att få så bra resultat som möjligt. Sedan kollade man hur det vita ljuset bröts från lampan och sen mot prisman. Sen satte man på ett rött färgfilter framför prismat och kollade vad som hände, man skulle göra samma sak med det blåa färgfiltret. 
Resultat: När ljusstrålarna hade bryts genom prismat delade det upp sig i regnbågens färger rött, orange, gult, grönt, blått, indigo och violett. När vi hade satt dit ett rött färgfilter syntes bara den röda delen av spekrat, men när vi satte dit ett blått färgfilter syntes bara den blåa och gröna delen av spektret, man kunde även se lite rött. 
Slutsats: Vitt ljus är en blandning av alla färger, när det träffas av prismat så bryts det i dem alla 7 färgerna. Det kallas spektrum. Dem har olika mycket våglängder, rött mest och violett minst. När ljuset bryts igenom prismat kallas det för ljusspektrum. 


1 kommentar:

  1. ETIKETT! Jag har arbetat mot att göra längre och förståeligare texter i mina arbeten. Och jag tycker detta visar. Jag e nöjd med min bild jag gjorde och hur jag förklarade i texten. Och jag hade velat jobba vidare så här med mina labb rapporter.

    SvaraRadera