Etiketter

tisdag 13 november 2012

Räddningsuppdrag


Veckans Robotuppdrag! 
Vi skulle köra rakt fram på en bänk och komma så nära Krister (lego gubbe) som möjligt utan att köra på honom. Vi fick inte veta hur långt avståndet var för ens två minuter efter innan vi ska köra. Så i 30 min fick test köra och kolla hur många cm den körde på t.e.x 2 roteringar. Jag försökte få den på så exakta 20cm mellanrum hela tiden. Så jag kom på att 1,2 rotationer är 20cm, 2,2 cm är 40cm och 3,2 rotationer är 60cm, senare var jag tvungen att höja rotationen till t.e.x 4,4 för att det skulle hamna på 80cm. Sen när Olle sa till att det var dags så tänkte jag att 5,3 var tillräckligt. Så första gången när jag körde så tog jag roboten för långt bak, för jag tänkte att det var bättre att den var längre bak än att den krockade. Så jag hamnade på 5cm ifrån. Andra gången gjorde jag ingen ändring utan satte roboten lika långt fram som alla andra och då kom jag på 0,7. Så det var mycket bra resultat som jag blev nöjd över. 

Slutsats: Att 5,3 var exakt för att komma fram till Lego gubben för hade jag tagit 5,4 hade den krockat, och om jag bara hade flyttat min robot någon millimeter hade jag nog kunnat komma ännu närmre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar