Etiketter

fredag 28 februari 2014

PM

Inledning
Jag har valt att försöka få min familj att äta vegetariskt en gång i veckan och handla ekologiskt till den vegetariska rätten. Jag blir då den som lagar maten och handlar för att se till att allt jag köper är närodlat eller ekologiskt. Jag gör detta för att i min familj äter vi stora mänger av kött i princip varje dag och om vi minskar på det, så sparar vi mycket mer pengar för att kött är rätt så dyrt. Jag ska också tipsa mina föräldrar om resturanger och bageri som är krav-märkta. 

Bakgrund
Jag gör detta för att vi ska spara pengar, äta nyttigare och rädda miljön. Ekologiskt innebär att det blir mindre utsläpp om maten är odlad i ett annat land eller annan kontinent m.m. Det betyder också att de inte är besprutade med kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Om kött är ekologiskt innebär det att djuren som levt innan de blev slaktade fick leva normala liv, gå runt och beta fritt som i deras natur. Fodret djuren är ekologsikt prodeucerat som djuren äter och de får äta kalksten och såpvatten. Om jag äter mindre kött skyddar jag miljön och minskar på utsläpp. Desto större djur t.e.x ko ger 10 gånger större utsläpp än en kyckling och ko är en av de vanligaste djuren vi äter i sverige. Man minskar dessutom risken att få cancer i tjocktarmen och ändtarmen om man äter mindre kött. Kor, får och alla betande djur håller gräset så att markerna inte växer igen därför är de bra att ha levande. Man kan dock köpa djur som inte fått gifter i sig och då skyddar man miljön också. Det blir mycket utsläpp när bönder och andra människor ska köra sina djur till slakteri eller andra ställen. Bageri, resturanger och ställen som säljer ekologiskt brukar sammarbeta mycket med att rädda barn i andra länder och djur. Så varje gång man köper något hos de skänks pengar till välgörenhet. 

Mat som inte är ekologisk med mycket besprutningar, kemikalier m.m brukar inte ha allt skrivet på sin ettiket som man egentligen måste ha. Därför är det säkrare att köpa ekologisk mat för att där står allt och det är mycket nyttigare med mindre tillsatser. Allt måste stå så att man vet vad som maten innehåller för att se så man inte är allergisk eller liknande.

Propaganda
För att påverka mina föräldrar ska jag berätta vad det finns för negativa saker med kött och vad det finns för positiva egenskaper med en vegetarisk dag. Jag ska säga till mina föräldrar att jag ska laga maten och att jag ska handla så att de slipper. Jag måste berätta för de att det är bra om man minskar på hur mycket kött man äter. Kroppen mår bättre av av att man äter varierat och om man drar ner på köttet och mer grönsaker och spannmål m.m. Jag kommer berätta för de att vi kommer spara pengar på att skippa kött en dag i veckan och hur bra det är både för oss och miljön. 

Jag valde de här källorna för de objektiva. De visar ren fakta och de står ungefär samma sak på alla hemsidorna. Tycker allt stämmer från vad jag kunnat tidigare och lärt mig i skolan och utav andra. Tycker de skriver jätte bra saker, och de gör det för att rädda vår, och hela världens miljö. De skriver ut det bra så att alla förstår vad de menar och jag tycker det är jätte bra. 


Mamma - Dragica Ilic

Resultat: Jag har lärt mig och mina föräldrar fyra nya vegetariska rätter och lärt de varför det är viktigt att äta vegetarisk då och då.

Sammanfattning: Första veckan förklarade jag för mina föräldrar att vi håller på med detta projektet i skolan för att kunna göra en förändring i vår miljö. Det kunde vara hemma, på vårt område eller i skolan. Jag hade med hjälp av all fakta jag hittat förklarat och visat varför det är bra och samtidigt viktigt att man har en eller fler vegetariska dagar. 

Jag hade själv gått och handlat sakerna som behövdes eller fattades till recepten jag hade hittat på internet. Eftersom det inte ingick något kött i recepten så blev det mycket billigare för de fyra rätterna jag gjorde och mina föräldrar gillade att vi sparade lite pengar och dessutom räddade miljön samtidigt. 

Min familj är van vid att äta kött hela veckan men min mamma och pappa gillade det här och ville att vi skulle börja försöka äta vegetariskt lite då och då.


Slutsats: Jag fick mina föräldrar att gå med på att äta vegetariskt lite oftare för att jag visade de min PM och förklarade varför det är bra för både de och miljön. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar