Etiketter

lördag 17 september 2011

HKK repetition!

  1. al dente=  tuggmotstånd
    2. Ansa = ta bort oandvändbara delar.
    3. Fräsa= koka ut fettet på ett livsmedel utan att få färg
    4. Gratinera= ge en maträtt fin färg i ugn eller grill
    5. Sjuda=  upphetta ett livsmedel i vätska som hålls just under kokpunkten 98-99 grader

    metoden att koka!

    1.för att bevara smaken konsistens och näring
    2. för att vattnet kan innehålla höga halter av koppar
    3. för att man sparar energi och så avdunstar inte kokvätskan
    4. man kan ha kastrullen på, kanske att grilla så att man inte använder el av ugnen.
    5. KLAR!

    Hygien!!
    1.Grön/vitmögel används till ost, Jästsvampar används till framställning av jäst och öl, Mjölksyrebakterier används till exempel vid framställning av  filmjölk och yoghurt!
    2. dem sprids om man inte har ugnen när det e på +8C upp till +40C dem förökar sig.
    3. för att det e då bakterierna sprids.
    4. Stafylokocker= dem bildar gift som  orsakar matförgiftning, giftet förstörs inte vid upphettning. Campylobacter= det sprids via kött men dem dör vid +70 grader, dem sprids också via kontakt med katt och hund. Listeria= den skadar mest äldre människor som t.ex gravida, den sprids via rökt och gravad fisk! Salmonella= orsakar magsjukdom och hög feber. Kan smitta via osköljda medel.
    5.KLART!
    6. luft gör att fett härsknar, vitaminer förstörs, maten missfärgas och smaken blir sämre.
    7. för en del frukt och grönsaker minskar hållbarheten.
    8. man kan lägga den nära en tomat!
    9. Svalskåp= +6-+12grader    Kylskåp= +2-+6 grader   Frysar= -18grader

1 kommentar:

  1. INTRÄDESBILJETT
    Jag blev jätte nöjd med det för jag jobbade länge med det.
    Jag vill jobba så här bra i fortsättningen.
    Mitt mål var att skriva mer och berätta mer när jag skriver, och jag tyckte jag gjorde det i denna läxtexten.

    SvaraRadera